tirsdag den 17. maj 2016

Love addiction

Hele tanken bag mit projekt blev sat i gang af en TV-serie: Love. Det er en tankevækkende (og sjov) serie, som gav genklang i mig. I et afsnit afslører hovedpersonen i et alvorligt øjeblik, at hun er en love addict. Afhængig af kærlighed.

Jeg satte netflix på pause med det samme og gik straks i gang med at google. Findes der virkelig et ord for det, jeg er? Love addiction er ikke en medicinsk diagnose, men det er ikke meget anderledes end andre former for afhængigheder, og jeg kan i den grad genkende mig selv i symptomerne. Jeg fandt en artikel med titlen How to Break the Pattern of Love Addiction; meget amerikansk og en kende damebladsagtigt, men ikke desto mindre enormt hjælpsomt. Jeg kunne tikke ja til næsten alle de oplistede spørgsmål. Ja, jeg har bildt mig selv ind, at jeg var mere vild med nogen, end jeg egentlig var (maaange gange). Ja, jeg er blevet i et dårligt forhold, fordi jeg ikke ville være alene. Ja, jeg spekulerer meget på personer fra min fortid, som jeg har en eller anden fjollet ide om, at jeg hører sammen med. Og ja, jeg tror, at en anden person kan gøre mig glad.

Ligeså snart jeg havde et mærkat, jeg kunne sætte på mig selv, kærlighedsafhængig, blev det meget nemmere for mig at distancere mig fra tankerne. Når de dukker op i mit hoved og giver mig ondt i maven, kan jeg skylde skylden på afhængigheden, og det gør det så meget nemmere at deale med. For så er det jo ikke rigtig MIG.

At have et ønske om at opleve kærlighed er ikke mærkeligt eller forkert. Det er en grundlæggende menneskelig lyst, og det er mega dejligt. Men når ønsket er drevet af angst og bekymringer, bliver det problematisk, og det sænker ærligt min livskvalitet betydeligt.

Så hvad gør man med sådan en afhængighed? Artiklen anbefaler, at man tager 6 måneder uden noget tant og fjas. Ingen potentielle romantiske interaktioner - det inkluderer dating apps, dates, sex, kys i byen, et cetera. Og fordi jeg, efter at have læst artiklen, følte, at et lys var gået op for mig (bedehåndsemoji), besluttede jeg mig for at forhøje indsatsen til et år.

Jeg gider ikke være afhængig af noget som helst. Udover sukker, selvfølgelig. Det er trods alt det værd :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar